HOME| PROFILE | ENTRY| PHOTOS | HOMEMADE RECIPES | WEDDING CHECKLIST | GA/SEGMEN | LINKIES

<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d7942506562426439793\x26blogName\x3decah+khalili+:\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://ecahkhalili.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_GB\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://ecahkhalili.blogspot.com/\x26vt\x3d1412738160919635079', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Ecah Khalili
26 Years Old
a Wife . a Mummy . a Daughter

Webmistress
i am the owner, not you.

Welcome to my blog. Owned by Ecah Khalili. This is my special place where i can meditate and share my emotions with. Please remind yourself that this is my blog and i can put anything i want to post. Troublemakers aren't welcome here..
Instagram
11/06/2014 : Jika memerlukan sponser untuk Giveaway boleh bagitau saya k. =)
bold italic underline strong

Followers

Tagboard
keep comments to yourself.



Majalah Hijabista Edisi May 2014

Wedding Day 27/10/2013

Akad Nikah 26/10/2013

Jelita Beta : Nur Raisha Auni

Review From Blogger(s)
thanks for review

iehah farihah | izatisofea | gengentry | Liniey Nor

Credits

Designer: QING
Codings: Nicole
Edited: Ecah Khalili
Graphics & Inspirations: Sipei
Colors: Color Combos




Kedai Backlink,Backlink Percuma
Free Automatic Backlink

top blogs



25 Jun 2014 @ 13:00
Title: Air Tangan Mak Buyung : Laksa Mee



Laksa mee? Ia bukan laksa dan juga bukan sejenis mee goreng yer puan-puan. Haa. Laksa mee ni terkenal di Perak bahagian Pantai Remis, Lumut, Manjung, Pulau Pangkor. Jangan terkejut kalau ramai orang Perak sendiri tak tahu kewujudan Laksa Mee ni. Saya pon dulu masa kecik-kecik jiran kawasan rumah sy orang Pantai Remis selalu buat Laksa Mee ni hantar ke rumah saya. Kalau tak saya pon mungkin tak kenal Laksa Mee ni jugak kot.

Sumber dari google

Ni rupa Laksa Mee tu. Bentuk dia macam spaghetti tapi warna putih. Lagi sedap dari spaghetti. Kalau rebus tak payah letak garam dah. Mee ni ada rasa masin sikit. Kalau cari kat mana-mana pon rasanya tak ada jual. Cuma dijual kat Lumut, Pantai Remis, Manjung, Pulau Pangkor dan kawasan berhampiran je.


Nak makan Laksa Mee ni kena ada benda-benda kat atas ni.

* Mee khas Laksa Mee - eh, kenapa mee saya warna kuning? Sebab kat PJ ni mana nak cari mee untuk Laksa Mee ni kan. Saya gantikan dengan mee sanggul je la. hehe.
* Sambal - Kalau sedap sambal yang korang buat, sedap la laksa mee korang tu.
* Sup - sup ni ada macam - macam versi. Ada yang buat sup udang, sup ketam, sup ikan pon ada. Tapi saya lebih suka sup udang. Kuah lagi manis. 
Sayur - Yang ni paling saya suka. Sebab ada lobak masin. Dicampur dengan kacang panjang.

Kalau masak Laksa Mee ni, saya memang berulang kali makan. Nampak macam simple je kan? Tapi kena try dulu baru tau sedap ke tak. Bulan puasa ni memang nak kena buat lagi. Sebab ni pembuka selera tekak saya waktu berbuka. Ok, jom saya ajar cara nak masak Laksa Mee ni.

Mee
Guna Laksa Mee khas beli kat tempat-tempat yang saya sebutkan kat atas tadi. Kalau tak ada boleh gantikan dengan mee sanggul. Kalau mee sanggul pon tak ada, saya gantikan dengan spaghetti je. Hehe. Rebus dan toskan.

Sambal
Kisar cili kering, sedikit belacan, udang kering (lagi ganyak lagi sedap), bawang merah, bawang putih. Tumiskan sampai garing. Rasakan dengan garam,gula.

Sup
Tumis bawang putih, bwang merah. Masukkan air. Bila mendidih masukkan udang. (Kalau guna ikan, masukkan serai titik dan asam keping).Saya tambah fishcake sikit. Kalau tak nak pon tak pe. Rasakan dengan garam, gula (Sup tumis bodo-bodo je sebenarnya)

Sayur
Tumis bawang merah. Masukkan lobak masin. Tunggu sampai lobak masin lembut sikit. Masuk pulak kacang panjang yang dah dipotong halus. Kalau nak letak kicap sikit pon boleh. Kalau tak nak pon tak apa. Saya letak sikit. Sebab tu lobak masin saya nampak hitam sikit. Lepas da masuk kacang panjang jangan lama sangat. Kacau 2 3 kali lepas tu tutup api. Kalau lama kacang tak rangup tak senyap.

Sumber dari google

Ni Laksa Mee yang saya ambil dari google. Dia guna ikan untuk kuah sup. Berbeza dengan saya. Lebih suka kuah sup udang.


Ni pulak Laksa Mee yang saya masak 2 minggu lepas. Berbeza? Sebab banyak sangat bahan atas mee tu sy letak sampai tak nampak mee tu. Tertimbus. Sambal pon tak nampak tertutup dengan udang dengan lobak masin tu. Hehe. Dan saya menggunakan mee sanggul warna kuning sebagai ganti. Sedap ke tak? Try la dulu baru tau. Saya pantang nampak Laksa Mee ni. Dari pagi sampai malam tak makan nasi pon tak pe dah kalau dapat Laksa Mee. Dan kalau nak tau, ni salah satu makanan saya mengidam sepanjang saya mengandung ni. Hehe.


Written by : Ecah Khalili | 10 Comment(s)